الجمعة، ٢٢ فبراير ٢٠٠٨

عن البهائية

هذا الإدراج كان ردا على إدراج عن البهائية فى مدونة الأستاذ(فى كتاباته) المهندس(فى حياته) أحمد شقير
والبهائية موضوع قد قتل بحثا وهى شئ لا يصح أن يوصف بالديانة ولا أرى لأتباعه عقلا
* * * * * *
م.أحمد شقير.. تحياتى على مدوناتك الرائعة وموضوعاتك المتميزة دوماأما عن البهائية فمهدومة من أساسها لأن الجمع بين الديانات الثلاث بوضعها الحالى مستحيلفالمسلمين يؤمنون بنبوة محمد عليع الصلاة والسلام وبينما المسيحيين واليهود يرفضون الإعتراف بنبوته ولو إعترفوا بها لوجب عليهم تصديق أنه آخر الأنبياء وأن شريعته ناسخة لما قبله ولزم عليه إعتناق الإسلام.وبانسبة للمسيح عليه السلام فنحن نراه بشرا رسولا بينما المسيحيين يرونه إلها واليهود لعنهم الله يعتبرونه دجالا ويتهمون العذراء بالزناهذه القضايا محورية فى الديانات الثلاث ولا يمكن التوفيق بها بعقائدنا الحالية.فكيف يدعى البهائيون أنهم يؤمنون بالأديان كلها؟! إنها متناقضة عقلية تدل على كذبهم.أما عن إنتشار البهائية والإلحاد والعلمانية وغيرها من دعاوى هجر الأديان السماوية والإسلام خصوصا فأراهانتيجة التعمية على الإسلام الحق منذ سنوات عديدة لمحاربة الإرهاب فكانت النتيجة تشدد من ناحية وتفريط من الناحية الأخرى حتى ضعف صوت الإعتدال وهرب ضعاف العلم والإيمان.أما عن البطاقة وخانة الديانة فكل ما يثار عنها هو نتيجة عدم تطبيق الشريعة منذ البداية واللين والخضوع لأهواء الغرب لنيل رضاهم وأناأرفض بشدة تغيير الديانة من الإسلام أو المسيحية أو اليهودية إلى دين آخر ما أنزل الله به من سلطان.لأنه فى النهاية فالله سبحانه وتعالى هو من سيحاسبنا وليس الغرب ودعاة المواطنة وحقوق الإنسان، والإسلام حدوده وقواعده الشرعية كلها أثبتت عمليا أنها أنجح نظام تم تطبيقه على الأرض ولنقرأ التاريخ ونحكم.. هل نجرى وراء نظريات نعلم مسبقا أنها تحكمها الأهواء أم نتعلم الدرس من التاريخ وننظر كيف كانت حقوق الإنسان تنفذ فى فترات قوة دول الإسلام وعملهم بما أنزل الله عز وجلتحياتى مرة أخرى وأستأذنك فى نشر تعليقى هذا كإدراج فى مدونتى

هناك تعليقان (٢):

عمرو (مواطن مصرى)0 يقول...

أهلا أحمد أنا مش هعلق على تدوينتك دلوقتى بس انا شفت لك تعليق كان بالنسبة لى حباية مهدىء من اللى عمال أقراه فى مدونة(الحرملك) ياعمى الواحد بيدعى أنه مثقف وبتاع بس لما دخلت المدونات دى لقيت عالم تانى ولغة تانية وكبت دينى وسياسى ونفسى مالوش آخر ولما لقيت تعليقك.. وعلشان كده جيت لك هنا أسألك مين دول رغم انى قريت ارشيف مدونة الحرملك وابو الليل وايه اللغة السوقية جدا دى الناس دى ليه بتتكلم فى حاجات مهمة بلغة سيئة اوى كده لصالح مين ده مدونة ابو الليل دى مثلا أصابتنى بالقرف الشديد وادخلها الاقى بنات فرحانين بيها وبيقروا ويتكلموا نفس اللغة القذرة المكتوبة بيها والمدونة اصلا اسمها (ياخى...)
انت فاهم النقط مكانها ايه اسمهالوحده فيه قضية اداب ..طيب لما واحد يحب ينتقض سوء موجود ينتقده بلغة قذرة اوى كده وبنات على شباب بيقروا ويعلقوا ..طيب ليه احنا بقينا سفلة كده.. ولا احنا اصلا كده وانا ماكنتش شايف؟؟؟

أحمـــــد علـــــــى يقول...

أهلا عمرو.. مواطن مصرى!!! هو لسة فى مواطنين مصريين؟؟ كنت فاكرهم خلصوا.. فى عمال سخرة مصريين .. مساجين مصريين .. مقتولين مصريين.. كلمة مواطن دى متهيألى مستحيل تنطبق على الناس اللى عايشة فى مصر
أما عن المدونات إياها فالدين بيقول إننا مننشرهاش ولا نشهرها .. لو دخلنا قدرا نسيب تعليقاتنا هناك .. انما منتكلمش عنها ونزيد شهرتها وعدد الزوار عشان مساعدش فى نشر فتنة
أما عن اللى بيكتبوا فكتير منهم مضلل وبعضهم ضال ومنهم اللى بيجروا ورا الشهرة وخصوصا الهانم بتاعت الحرملك أ\أنا بجد شاكك انها مزقوقة .. اتكلمت مرة كأنها مسلمة وبتنكر شوية حاجات .. بعد شوية مترضاش تقول دينها .. شوية تانى تدافع عن الإنجيل .. بعدين ترجع تقول أنها مش مسيحية.. كوكتيل يقول انها (إذا كانت فعلا ست ) عايزة تثير فتن وخلاص وتلقى شبهات على الاسلام وخصوصا عند البنات والستات البحثات عن الحرية .. واحنا عارفين دماغ الصنف دة .. اديها شتيمة وقلة أدب من ناحية .. وشوية دموع وشحتفة على حالهم البائس وحقوقهم المهضومة .. تلاقيهم اتلموا على المدونة زى الدبان على شوية زبالة معفنة فى يوم حر.
وربنا يهدى